Idag växer den andel av alla sökningar på nätet som görs via olika AI-verktyg explosionsartat. Samtidigt som Google infört AI-genererade svar i sina sökresultat. Plötsligt behöver varumärken som vill synas därför försöka att påverka de stora AI-verktygen. Att bli en respekterad källa för ChatGPT har blivit viktigt, och detta är just vad en PR-byrå kan hjälpa till med.
Trovärdiga nyhetsmedier är vad stora språkmodeller som ChatGPT och Claude i första hand förlitar sig på. Snarare än på sociala medier eller olika SEO-trick. Företag som vill att AI ska känna till och prioritera deras varumärke, måste därför jobba med att nå ett bra redaktionellt genomslag.
AI-verktygen söker efter bra källor
Det här gör att media – som branschtidningar, etablerade nyhetsmedier och till och med lokalpress – blir mer ännu mer värdefulla. Seriösa journalister och redaktörer har i uppdrag att skilja ut och lyfta fram det som verkligen är intressant och bra, och hjälper på så sätt AI-verktygen.
Samtidigt som massproducerat content inte längre är intressant, eftersom det saknar den stämpel av trovärdighet som medierna kan ge. Det AI-genererade materialet används ironiskt nog inte av AI-verktygen själva.
PR skapar trovärdighet
Istället öppnar utvecklingen för att traditionell PR blir mer relevant än någonsin. Mediekontakter ger den närvaro i respekterade publikationer som behövs. Publiceringarna plockas sedan upp av AI-systemen, och citeras, analyseras och återanvänds.
Varumärken som konsekvent investerar i att skapa innehåll med verkligt värde, vanligtvis genom att övertyga en trovärdig källa att skriva om dem, kommer därför att bli de ständiga referenspunkterna för AI-modellerna. Detta blir ett verkligen långsiktigt varumärkesbyggande.
Optimera för AI
Det innebär att företag behöver tänka om kring sin synlighet – det fungerar inte längre med klickoptimerade rubriker eller snabba SEO-taktiker. Istället vinner de företag som lyckas skapa autentiska berättelser och få dessa publicerade i källor som AI faktiskt lär sig av.
Genom att investera i långsiktig och kvalitativ kommunikation kan ett varumärke inte bara nå sin målgrupp, utan även fästa sig i det kollektiva AI-minnet. Att optimera för AI handlar därmed om redaktionellt material med sin grund i välbeprövade PR-metoder. Hör av dig om du vill att vi berättar om hur vi kan hjälpa till!