08- 410 379 80 info@agerapr.se

Vad är mest överraskande i svenskarnas konsumtion av medier?

Vi som jobbar med PR är förstås intresserade av hur vi kan nå våra kunders målgrupper, och detta innebär att vi behöver veta vilka medier som är mest populära och spridda. Det är säkert lätt att bara gå på känsla, men en PR- byrå kan inte ge sina kunder bra råd genom att bara upprepa saker som att ”det är influencers som gäller numera” eller ”Facebook är helt dött” utan att faktiskt veta om det stämmer.

Som tur är har Sveriges forskare och myndigheter sett till att vi vet en hel del om vad svenskarna konsumerar för medier, allt från sociala medier till tidningar och TV. För en PR-byrå är deras rapporter och statistik en guldgruva. Ett särskilt bra exempel är Nordicom, ett institut vid Göteborgs Universitet, som bland annat ger ut rapporten ”Mediebarometern”.

Vilka är då de mest oväntade fynden i den senaste rapporten, som handlar om 2024 års mediekonsumtion? Här är några fakta som kanske inte är alldeles självklara:

  1. Svenskar gillar sin dagstidning

En vanlig dag är det två tredjedelar (66 %) av svenskarna som läser en dagstidning. Dessutom inkluderar inte den siffran de som istället tar till sig nyheterna via TV, sociala medier eller på något annat sätt, eller de som läser dagstidningen lite mer sällan än varje dag.

De senaste tio åren har siffran legat stabilt, men för trettio år sedan var det 80 %. Så visst kan vi se ett minskat intresse för nyheter, men de allra flesta vill ändå hålla sig uppdaterade om vad som händer i deras omvärld.

  1. Alla tittar på TV – och inte bara streamingtjänster

En genomsnittlig dag tittar 96 procent av vuxna svenskar på rörlig bild. Då inkluderas allt från YouTube till TV4 och Netflix. Intressant är att mer än halva befolkningen (51 %) faktiskt tittar på vanlig, linjär TV, alltså TV-program som ses i realtid. Ok, det är vanligare bland äldre, men ändå!

  1. Det är inte bara gamlingar som använder Facebook

Facebook är faktiskt fortfarande den mest använda av alla sociala medier (knappt före Instagram), och det gäller både totalt och i alla åldersgrupper över 25 år. Faktiskt använder sju av tio av de som är över 65 år sociala medier en genomsnittlig dag!

  1. Sociala medier växer inte alls längre

Sociala medier och influencers blir väl alltid större? Nej, inte längre. Inga av de mer populära växer mer än någon enstaka procent. Inte ens TikTok ökar. X (tidigare Twitter) minskar till och med i användning, och det beror nog på att många vill slippa förknippas med ägaren.

  1. Allt fler läser böcker

Ungefär halva befolkningen (51 %) läser en genomsnittlig dag en bok. De flesta läser en vanlig, tryckt bok och skönlitteratur är den vanligaste formen. Kvinnor är klart flitigare läsare än män. Trenden över tid? Helt klart ökande, särskilt om man räknar in ljudböcker och andra nyare format. År 1979 var siffran 29 %, alltså mer än tjugo procentenheter mindre.

 

Söker du en PR-byrå?

Agera PR hjälper företag med kommunikation och PR, främst genom mediekontakter och sociala medier.

Relaterade inlägg