08- 410 379 80 info@agerapr.se

Nya data från Carly: Fyra av tio bilar har allvarliga fel – nya bilar är inget undantag

PRESSMEDDELANDE
Stockholm 2025-06-04
Nya data från Carly: Fyra av tio bilar har allvarliga fel – nya bilar är inget undantag
41 procent av Sveriges personbilar har minst ett allvarligt fel, enligt en ny sammanställning från Carly. Felen varierar beroende var i landet bilen rullar och problemen är som störst i norra Sverige. Även nya bilar är drabbade. Bland fordon som är mindre än två år gamla har 57 procent minst ett kritiskt fel.

Carly, en av de största aktörerna inom bildiagnostik för privatpersoner, har samlat data från 250,000 bilar runt om i Norden. Resultatet visar att 41 procent av svenska bilar har minst ett kritiskt fel, vilket kan jämföras med den senaste statistiken från Bilprovningen, där 33,4 procent av personbilarna underkändes vid besiktning. Dessa skillnader skulle kunna tyda på att vissa fel uppstår eller upptäcks mellan besiktningstillfället.
De vanligaste problemen gäller bromsar, fjädring, motorstyrning och elektronik. Många är dolda och märks inte förrän felet blivit allvarligt, till exempel vid ett plötsligt motorstopp, längre bromssträcka eller ett missat besiktningsresultat. För bilägaren kan det innebära både säkerhetsrisker och reparationskostnader på tiotusentals kronor.
Många tror att man alltid märker allvarliga fel, men det stämmer inte. Våra data visar att felen ofta uppstår och utvecklas i det tysta. De märks ofta först vid besiktningen eller när bilen börjar bete sig annorlunda. Då har problemet hunnit bli både allvarligt och kostsamt att åtgärda. Istället kan bilägare koppla in vår diagnosutrustning i bilen och få reda på felen direkt i vår app, säger Dali Ati, ansvarig för internationalisering på Carly.
Flest bilfel i norra Sverige
Carlys data visar tydliga geografiska skillnader, med störst problem i norra Sverige. I Norrbotten har 66 procent av bilarna minst ett allvarligt fel, och i Västerbotten gäller det 64 procent. Förklaringen kan ligga i kallt klimat, saltade vägar och mindre frekvent service. Mönstret går igen även i övriga nordiska länder, där bilar i norra regioner oftare har fler fel.
Fördelar med regelbunden felsökning
Med Carlys app är det möjligt att enkelt hålla koll på bilens hälsa – oavsett bilmärke och utan några förkunskaper. Bilägaren behöver inte längre vänta på besiktningsdagen utan kan istället göra regelbundna kontroller av sin bil. Genom att regelbundet felsöka bilen och få tidiga varningar om exempelvis slitna bromsar, svagt batteri eller felkoder i motorn. Genom att upptäcka problemen i tid kan ägaren undvika kostsamma eller farliga konsekvenser. Carly ger dig kontrollen mellan servicetillfällena – så att det går att agera innan något går fel.
Ny bil betyder inte att du är skyddad.
Globalt sett har äldre bilar en högre andel kritiska fel. Bland bilar tillverkade mellan 1996 och 2006 har hela 70–72 procent minst ett allvarligt fel enligt Carlys data. Men även nyare bilar är långt ifrån felfria. Enligt Carlys globala statistik har 57 procent av alla bilar tillverkade mellan 2022 och 2024 rapporterats med ett kritiskt fel, vilket visar att modern teknik inte alltid innebär ökad driftsäkerhet.
Med Carly kan bilägare ligga steget före, upptäcka fel snabbt, undvika dyra reparationer och känna sig tryggare på vägen – allt via sin mobiltelefon.
Om Carly
Carly grundades 2014 i München, Tyskland, och är ett CarTech-företag som ger bilägare tillgång till bildens dolda information. Carly erbjuder en användarvänlig lösning under hela bilens livstid och ger konsumenter värdefull data som hjälper dem att spara tid och pengar. Carly är den mest framgångsrika CarTech-lösningen för konsumenter, som fungerar för alla bilmärken och ger bilägare tillgång till data och dolda funktioner i sina fordon. Läs mer på https://www.mycarly.com/.
Kontakta gärna: Michael Falk, Agera PR, michael.falk@agerapr.se, tel. 0733974655
Ida Samarikoff, Agera PR, ida.samarikoff@agerapr.se