Kundcase
Vi bjuder här nedanför in dig att se några exempel på hur vi arbetat tillsammans med våra uppdragsgivare.
Från okänd till etablerad på två år
IT-företaget behövde synas och märkas, för att bli mer kända på marknaden
Det här är vår historia om ett amerikanskt IT-företag som nyligen etablerat sig i Sverige och som behövde etablera sig på marknaden. Nu har Agera PR arbetat med dem i drygt fem år och de har gått från tre anställda i ett enda rum till att vara störst i sin nisch av marknaden.
De hade egentligen goda förutsättningar. Alla verkade vara överens om att deras produkt var fantastisk, klart bättre än konkurrenternas.
Men utmaningarna var flera och stora:
– Företagets produkt utvärderades inte ens av potentiella kunder. Eftersom ingen visste vilka de var ville de inte lyssna.
– Deras produkt är visserligen bra, men fördelarna är svåra att förklara för den som inte är tekniskt kunnig.
– Företaget producerar inte själva så mycket nyheter, utan allt behövde publiceras eller omarbetas av oss på PR-byrån.
Ageras strategi
För att öka kännedomen så behövde vi framför allt synas och märkas. Vi satsade på att:
– Satsa på en topplista av de 30 viktigaste medierna, främst affärsmedier och teknikmedier. Se till att få upprepad publicitet i dem.
– Använd existerande trender. Sprid kunskap, hitta nya perspektiv och kommentera andras nyheter
– Arbeta med spridning i medarbetarnas sociala mediekanaler. Ge dem lättanvända uppdateringar och uppmärksamma lyckade exempel.
Genomförande
När Agera PR började arbeta med företaget förekom det ingen publicitet om dem över huvud taget. Efter något års fokuserat arbete såg vi:
– Genomsnitt på 20 publiceringar per månad i toppmedierna.
– Mer publicitet som bekräftade deras kärnbudskap
– Vi fick också regelbundna förfrågningar från medier
Resultat
Målgruppen har numera kunskap om företaget och dess produkter. Ännu viktigare är att deras bild av branschen och vad som är viktigt har fått genomslag. Numera hamnar de sällan utanför en upphandling.
Men det viktigaste resultatet för vår kund: Försäljningen har ökat och de har idag växt till en av de större aktörerna i branschen.
PR som skapade en trend för en helt ny produkt
Så du har en produkt som ingen känner till. Ingen har fått veta att de behöver den. Vad gör du för att övertyga dem?
Svaret är det samma som för vår kund, ett företag som tillverkar lekplatser och parkutrustning som ville satsa på utegym och på aktivitetsplatser för äldre. Segmentet var nytt för kunden – och dessutom fanns det ingen efterfrågan på sådan utrustning på marknaden.
Strategi
För att åstadskomma ett köpbeslut är en möjlig och effektiv väg ofta att åstadkomma känslan av att “alla köper den”. Vår kommunikation i fråga om en ny produkt bör därför gå ut på att snabbt bygga upp ett momentum, en känsla av att det händer nu.
Mot bakgrund av detta valde vi att både använda en bred och en smal strategi, med målgrupperna allmänheten respektive arkitekter, fastighetsbolag och politiker.
Genomförande
Den breda strategin bestod i att skapa publicitet om den nya trenden att bygga utegym och på aktivitetsplatser för äldre. Med hjälp av den allra första platsen, som placerats i en förort i Stockholm, började vi bearbeta de nationella medierna. Vi nådde snart publicitet i:
– Rapport
– Dagens Nyheter
– Aftonbladet
– Expressen/GT
– Svenska Dagbladet
– SVT:s regionala nyheter
I inslagen och artiklarna intervjuades vår kund och oftast även den ansvarige på stadsdelsnämnden.
Detta skapade medvetenhet bland allmänheten, men framför allt gjorde det också att beslutsfattarna, de potentiella köparna, fick upp ögonen för produkten.
Sedan kom vår smalare del av strategin igång. Här vände vi oss till arkitekter, hyresvärdare och byggbolag, och visade främst genom branschmedier upp de nya produkterna. Vi spred ut nyheterna efter hand, så att vi fick en upprepningseffekt. I vissa fall kontaktade vi även påverkansgrupper direkt, till exempel pensionärsorganisationer.
Resultat
Resultatet blev att allmänheten fick kännedom om att produkten fanns. Politiker och tjänstemän såg en möjlighet att visa attt de satsar på allmänhetens hälsa. Arkitekter och fastighetsbolag drogs med i det som nu blivit en verklig trend.
Vi räknade ut vad return of investment var för satsningen. Under det första året fick vi medieutrymme som motsvarar många gånger satsade pengar. Kontakta oss gärna för en mer noggrann uträkning.
Men det viktigaste resultatet för vår kund: Försäljningen sköt snabbt i höjden och idag finns det dussintals anläggningar runt om i Sverige.
Kontakta vår PR-byrå, i Stockholm och Göteborg
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag? Hör av dig till oss så berättar vi mer.
Telefon: +46 8-410 379 80
E-post: info@agerapr.se
Stockholm
Torsgatan 26,
113 21 Stockholm
Göteborg
Östra Hamngatan 16,
411 09 Göteborg
Vanliga frågor om Medierelationer
Hur får vi publiceringar i medier?
Är det möjligt för vårt företag att synas mer i medierna? Svaret är ja, nästan alltid. Vår PR-byrå har hjälpt många varumärken att få mer och bättre publicitet. Det är enklare än vad många tror. Följ bara stegen här nedanför – gärna med hjälp av en PR-byrå.
- Mål. Tänk igenom vad ni vill uppnå, som till exempel ökad kännedom eller en förändring av vad ni är kända för. Slå fast vilka målgrupper ni vill nå, och vad ni vill att de får reda på.
- Kanaler. Kartlägg medierna. Givet ert mål, så behöver ni veta vilka tidningar som når era målgrupper. Ta sedan reda på vilka ämnen de skriver om – och särskilt det de skriver om som tangerar det ni själva arbetar med och har expertis inom.
- Budskap. Gräv fram uppslagen. Nu är det dags att titta på vad ni har att bidra med till medierna. Prata med era interna nyckelpersoner om vad som händer på företaget och hur de ser på trender inom det ni arbetar med och i samhället. På så sätt kan ni identifiera vinklar och ämnen som kan vara intressanta för medierna.
- Ta fram materialet. Skriv en pitch, ett pressmeddelande eller kanske en debattartikel. Se till att det finns en bild på talespersonen eller ert kontor eller på en produkt.
- Kontakta medierna. Skicka inte ditt material till alla, utan välj ut journalister och redaktörer som ni tror kan vara intresserade av materialet och som vänder sig till de målgrupper ni vill nå.
Så där enkelt är det – i teorin. I verkligheten är det enklare att nå framgångar om man får hjälp av en PR-byrå.
Vad är fördelarna med att synas i medier?
Kanske är det VD:n eller ledningsgruppen som undrar: Varför ska vi ens synas i gammalmedia? Tidningar och journalister har väl ersatts av influencers, eller? Nej, i verkligheten så har influencers och sociala medier snarare kompletterat de vanliga nyhetsmedierna – som fortfarande är starka:
- Större genomslag. Två tredjedelar av Sveriges vuxna befolkning läste en dagstidning en genomsnittlig dag under 2024. Sedan kan man lägga till alla som konsumerar specialiserade tidningar, etermedier samt inte minst nyhetsmediernas egna kanaler på sociala medier. De traditionella medierna är helt enkelt fortfarande de största källorna till kunskap.
- Högt förtroende. Medier har en enormt hög trovärdighet bland människor, vilket influencers och sociala medier inte har. Exempelvis uppger 67 procent av svenskarna att de har förtroende för det de ser på SVT, medan samma siffra för Instagram är 8 procent.
- Ringar på vattnet. Dessutom sprids publiceringar från traditionella medier till AI-verktyg som ChatGPT, som helst tar sin information från källor med hög trovärdighet. Det samma gäller sökträffar på Google, där artiklar i stora tidningar ofta hamnar högt.
Hur skriver jag ett pressmeddelande?
Pressmeddelandet är det mest etablerade sättet att försöka få publicitet. När man vill berätta något nytt till många medier samtidigt så är pressreleasen fortfarande en bra metod.
- Nyhetsvärde. Varför ska en tidning publicera detta? Svaret på den frågan kan skilja sig från svaret på frågan: Vad vill vi att de ska publicera? Försök att utgå från vad den typiska läsaren av tidningen kan tänkas vara intresserad av. Då ökar chansen att tidningen kommer publicera din nyhet.
- Väck intresset direkt. En rubrik ska berätta vad som är nytt för läsaren. Använd gärna de klassiska frågorna: Vem? Vad? Hur? När? Varför? På så sätt kan du ofta lyckas ringa in det som verkligen intresserar.
- Viktigaste först. Vad är det som är den största förändringen mot tidigare? Hur påverkas läsarna av detta?
- Undvika jargong och superlativ. Journalister gillar lättförståeliga och neutrala texter. När de får ett skrytigt pressmeddelande som innehåller många branschspecifika ord så minskar chansen att det kommer användas för en artikel.
- Bifoga bilder. En bild brukar vara till stor hjälp för att få pressmeddelandet publicerat. Glöm inte heller att lägga till en kontaktperson och skriv gärna även en kort bakgrund om avsändaren, alltså företaget som står bakom pressmeddelandet.
När ni nu har ett färdigt pressmeddelande uppstår frågan hur det ska nå mottagarna. Vill ni maximera genomslaget tar ni hjälp av en PR-byrå som oss, men det går så klart även att kontakta journalister på egen hand.
Måste jag betala för att synas i medierna?
Svaret är nej. Det är till och med olagligt för tidningar – och även för influencers – att ta betalt för att publicera något utan att tydligt märka det betalda innehållet så att det syns att det är en annons. Det är även olagligt för företag att erbjuda betalning mot publicering. Ytterligare en anledning till att det inte går att betala sig fram är att journalister har en stark kultur av oberoende.
Finns det undantag? Nja, det finns några gråzoner. Det finns influencers som fått böter inte bara en utan flera gånger för att göra reklam i sina flöden. Det finns någon enstaka småtidning som inte själva verkar förstå att de bryter mot reglerna eller bara chansar att de inte ska bli påkomna – men vi pratar då om så små medier att få skulle vilja synas där ändå. Den gråzon som är störst handlar om natives/advertorials, som ju ibland ser väldigt mycket ut som redaktionellt material och som många läsare förväxlar med vanliga artiklar, även fast de är betalda.
Oavsett hur de uppfattas så är natives ofta en bra kommunikationskanal. Dessutom är de något vi på PR-byrån kan hjälpa till med att ta fram material för. Hör gärna av er!
Räcker det att använda MyNewsdesk, ViaTT eller Cision för att få publicitet?
Vi på PR-byrån får ofta frågor om vad vi tycker om att använda MyNewsdesk och andra distributionstjänster för att få publicitet. Fungerar det? Når de verkligen journalisterna?
Svaret vi brukar ge är att dessa tjänster inte fungerar särskilt bra för att få publicitet i medierna. Visserligen finns det en del journalister som faktiskt tar emot och läser utskick från MyNewsdesk, men det är tveksamt om det är någon särskild fördel att nyheten kommer därifrån istället för att den kommer direkt från avsändaren eller från en PR-byrå. Att mejla på egen hand har ju fördelen att det är gratis.
Dessutom behöver någon skriva ett material – som dessutom är anpassat till mediernas behov. Det kan inte MyNewsdesk göra, utan där behöver man antingen ha egen kompetens eller ta hjälp av en PR-byrå.
Sedan kan det finnas andra fördelar, som att deras pressrum är snygga eller att Google verkar gilla dem. Frågan är dock om man vill vara med och driva trafik till ViaTT och Cision eller om det är bättre att den kommer till den egna hemsidan?
Kontakta gärna en PR-byrå för en diskussion om hur ni bäst når synlighet i medierna!
Postadress
Torsgatan 26,
113 21 Stockholm
Org.nr: 556736-5621
Besöksadress
Torsgatan 26,
113 21 Stockholm
Östra Hamngatan 16,
411 09 Göteborg
Ring oss
Växel +46 8-410 379 80
Kontaktperson: Michael Falk +46 73-397 46 55
Integritetspolicy